Concept in tekstvorm is bepalend voor de uitvoering van het project
Merel begint een project door een concept op papier te zetten, waarbij ze haar achterliggende ideeën als startpunt neemt. Deze ideeën ontstaan doordat ze veel leest en teksten, afbeeldingen en theorieën verzamelt. Na de conceptualisatie begint de uitwerking in beeld, vorm en in een bijpassend medium. Het plan op papier blijft haar houvast.
“Voor een project voor de Culturele Zondagen bij kunstinstelling Casco werd ik gevraagd een kinderproject te bedenken. Het thema van de culturele zondag was muziek. Ik had nog nooit iets met muziek gedaan met mijn beeldend werk. Toevallig had ik de zondag daarvoor wel met geluid gewerkt, maar dat was een soort radiostation met een radioshow. Nu wilde ik geluid onderzoeken in relatie tot het menselijk lichaam. Een ander uitgangspunt was om verbinding te maken, een terugkerend thema in mijn werk. Als tegenhanger van het heersende individualisme wil ik verbinding en sociale cohesie creëren. Mijn vraag werd: hoe kan ik muziek inzetten in een project voor kinderen waarin ze met elkaar gaan samenwerken, aansluitend bij mijn interesses in het lichaam en het werken op een speelse manier?
Ik pakte mijn opschrijfboekje erbij en ben gaan brainstormen. Ik bedacht: ik wil objecten maken waar je geluid op kan maken, een soort instrumenten waar je tegenaan kan slaan en interactie mee kan aangaan, zodat er een gezamenlijke soundscape ontstaat. Dan heb je de gezamenlijkheid, het geluid en het fysieke element. Ik kreeg er een beeldend idee bij: dat het een beeldend object moest zijn, liefst van hout, want ik hou van hout, en dat je door een handeling dan geluid maakt. Ik heb toen allemaal plaatjes verzameld van hout, van houten constructies, en ik ben proefjes gaan maken. Ruimtelijke schetsjes van hout en elastiek, touw, van voorwerpen uit mijn atelier. Maar ik had nog geen referentie voor mijn vormentaal. Ik dook mijn beeldarchief in en vond daar oude afbeeldingen van speeltuinen, die ik ooit eerder verzameld had.

