Voorwaarden creëren om dat korte moment van vliegen tot zijn recht te laten komen.
Voor Sander is het van belang zich te bevinden in een tussenstaat waarbij het ‘nog-niet-weten’ essentieel is. Dat juiste moment ontstaat maar weinig, het is een zoektocht en vaak gebeurt dit in een kort moment. Dat moment van opperste concentratie ontstaat door de handeling van het schilderen, wanneer de juiste voorwaarden zijn gecreëerd.
“Als ik een sessie in mijn atelier begin, kan ik met een frisse blik verder met het werk waar ik mee bezig was toen ik het laatst aanwezig was. Ik word geleid door de lichamelijke sensaties die het werk teweegbrengt. Wat ik tijdens het schilderen voor me zie, is een schimmig visueel beeld waar ik naartoe werkt. Mijn schilderpraktijk is deels gefundeerd op een cognitief en filosofisch proces. Maar tijdens de handeling van het schilderen is voelen ook een relevant element, een evident onderdeel van het schilderij. Ik schakel het denken zoveel mogelijk uit. Het gaat om de concentratie op dat moment; als die verstoord wordt, knapt het lijntje. Voelen is voor mij heel erg van belang. Dat treedt op nadat ik de juiste voorwaarden heb gecreëerd: alles staat klaar in het atelier? De verf moet klaar staan, de doeken liggen klaar op de grond en de afbeeldingen die ik nodig heb zijn uitgeprint en gaan!

Dat juiste moment ontstaat maar weinig, dat is een zoektocht naar de juiste noot om te kraken. Dat moment laten uiten in een werk, dat is wat ik zoek. Soms is dat moment van korte duur. Soms komen die momenten een paar keer achter elkaar. Dan heb ik dat in een week een paar keer en dan kan het er twee jaar niet op dat niveau zijn. Meestal sta ik toch wel op de grond en vlieg ik niet. Dat vliegen is zeldzaam. De lat leg ik soms heel hoog. Ik probeer dat moeilijker te maken voor mezelf, omdat ik dat niet meer voel als het te makkelijk is. Het voelt een beetje als lijden.”