Arja Veerman
Arja Veerman werkt sinds 2011 bij HKU. Ze begon als afstudeerbegeleider bij de opleiding Kunst en Economie en vond al snel haar weg naar de master HKU Kunsteducatie, waar zij ruim 10 jaar werkte als docent ontwerponderzoek en afstudeercoördinator. Daarnaast deed zij jarenlang maakonderzoek in het lectoraat HKU Research in Creative Practices en in een aansluitend postdoctraject. Op dit moment werkt ze als studieleider Illustratie bij HKU Media. In haar vrije tijd schrijft ze boeken (fictie) en gebruikt ze haar onderzoekende blik op geheel eigen manieren.
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Makers werken samen in groepjes
Makers werken in kleine groepjes aan een maakonderzoek en stemmen af wie welke activiteiten uitvoert en wat bij ieder van hen (ook) als maker past. Zo werken zij samen aan het inrichten, uitvoeren, verwerken en delen van onderzoek van de… Lees verder
Maakonderzoek werkt aan en vanuit lokale kennis
In maakonderzoek werken groepen makers en makers-docenten aan een eerste verwerking van de kennis van individuele makers: zo wordt van ‘makerskennis’ naar ‘maakkennis’ gegaan. Deze actieve vorm van delen is om te beginnen vooral effectief voor de genoemde makers zelf… Lees verder
Het maakonderzoek volgt een cyclus
In het maakonderzoek wordt gewerkt met een maakonderzoekscyclus, die samen met groepjes makers van verschillende vakgebieden is ontwikkeld. Deze cyclus beschrijft de vorming van kennis en het verwerken daarvan, het delen ervan met andere makers en het getransformeerd gebruik hiervan… Lees verder
Makers kunnen elkaar versterken door onderzoek
Makers kunnen zichzelf en elkaar versterken door zich meer bewust te worden van hun manieren van werken. Veel van de kennis die zij hierbij gebruiken zit in hun lijf; ze is impliciet en aan de maker gebonden. Makers kunnen leren… Lees verder
Het streven naar pragmatische validiteit
In maakonderzoek streven we bij het ontwikkelen van kennis naar pragmatische validiteit. Dit betekent dat de vraag centraal staat of de ontwikkelde kennis bruikbaar is, in een bepaalde context, met bepaalde mensen, en niet in de zin van: ‘het is… Lees verder