Arja Veerman
Arja Veerman werkt sinds 2011 bij HKU. Ze begon als afstudeerbegeleider bij de opleiding Kunst en Economie en vond al snel haar weg naar de master HKU Kunsteducatie, waar zij ruim 10 jaar werkte als docent ontwerponderzoek en afstudeercoördinator. Daarnaast deed zij jarenlang maakonderzoek in het lectoraat HKU Research in Creative Practices en in een aansluitend postdoctraject. Op dit moment werkt ze als studieleider Illustratie bij HKU Media. In haar vrije tijd schrijft ze boeken (fictie) en gebruikt ze haar onderzoekende blik op geheel eigen manieren.
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
De rol van reflectie in creatieve praktijken
Linda Candy geeft stem aan creatieve makers in diverse disciplines. Zij doet dat door hen aan het woord te laten en hun perspectief te belichten van binnenuit. Ze koppelt dit aan het begrip reflectie, het denken tijdens en na afloop… Lees verder
Een ‘reflectieve kennisleer’
Schön ontwikkelde al in 1983 het concept van de ‘reflective practitioner’: een professional die in zijn of haar beroepspraktijk denken en doen combineert, en hierop reflecteert. Schön werkte hierbij tegelijk aan een ‘reflectieve kennisleer’, die destijds haaks stond op de… Lees verder
Vijf vormen van reflectie in creatieve praktijken
Linda Candy doet onderzoek naar de rol van reflectie in creatieve praktijken. Zij doet dit vanuit het perspectief van de makers. Op grond van haar onderzoek komt zij tot de vijf vormen van reflectie, waarbij zij ‘reflection-on-surprise’ als specifiek voor… Lees verder
Maakonderzoek vraagt om de langere termijn
Maakonderzoek vraagt om uithoudingsvermogen en om het samenwerken ‘met makers, voor makers’ op de langere termijn. Het is voor makers en makers-docenten zeker geen fulltime werk. Hoe groot de interesse ook is, hoe graag mensen ook willen: makers willen vooral… Lees verder
Episodische kennis gebruiken
Het gaat om het verzamelen van, toegang geven tot en overdraagbaar maken van bruikbare episodische kennis van voor ontwerpers, en voor ontwerpers: henzelf en van anderen.