Arja Veerman
Arja Veerman werkt sinds 2011 bij HKU. Ze begon als afstudeerbegeleider bij de opleiding Kunst en Economie en vond al snel haar weg naar de master HKU Kunsteducatie, waar zij ruim 10 jaar werkte als docent ontwerponderzoek en afstudeercoördinator. Daarnaast deed zij jarenlang maakonderzoek in het lectoraat HKU Research in Creative Practices en in een aansluitend postdoctraject. Op dit moment werkt ze als studieleider Illustratie bij HKU Media. In haar vrije tijd schrijft ze boeken (fictie) en gebruikt ze haar onderzoekende blik op geheel eigen manieren.
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Werkvorm Klein beginnen
Werken aan maakonderzoek is ontwerpend van aard. Het volgt een cyclisch proces, en er wordt gewerkt van klein naar groot, van lokaal naar interlokaal. Tegelijk ontstaan relaties naar de context waarin of waarvoor wordt gemaakt, soms in verbinding met grotere… Lees verder
Werkvorm de driehoek van Vitruvius
Deze werkvorm is bedoeld om de student of maker bekend te maken met de driehoek van Vitruvius en de achterliggende gedachten en mogelijkheden. De oefening is gebaseerd op de artikelen De driehoek van Vitruvius en Meer over de driehoek van… Lees verder
De maak(onderzoeks)ruit in de educatieve praktijk
In de masteropleiding Kunsteducatie gebruiken studenten bij de oriëntatiefase van hun ontwerponderzoek de maak(onderzoeks)ruit: om letterlijk een gemeenschappelijk speelveld voor zich te hebben, een gezamenlijke taal te kunnen bezigen en hun activiteiten te ‘plotten’ op wat zij doen.
Het werken met de maak(onderzoeks)ruit
Een heuristisch model is een weergave die je helpt om te zien waar je als maker of onderzoeker zit en waar je veel of weinig aandacht aan besteedt. Om zo’n model te maken van het maakproces hebben we met een… Lees verder